Zlín Z - 50LX

10. leden 2009 | 23.20 | rubrika: Letadla

Display62

ZLIN 50 LX

Skupina nyní používá čtyři letouny typu Zlín-50 LX. Tyto letouny byly vyrobeny leteckými závody Moravan Otrokovice (CZ). Letecké závody Moravan se již od roku 1934 zabývají velice úspěšně výrobou letadel a patří tak k nejtradičnějším podnikům v oblasti výroby letadel. Od roku 1934 opustilo produkční haly firmy Moravan více než 5500 tréninkových, sportovních, akrobatických a agrárních letounů. Již před 2. světovou válkou byla zahájena výroba akrobatických letounů. Nejúspěšnějším letounem tohoto období byl Zlín XII. Po 2. světové válce byl zahájením výroby série Zlín Trener položen základní kámen dalšího úspěšného vývoje akrobatických leteckých soutěží. Předběžný vrchol a zakončení tohoto vývoje tvoří letoun Zlín 50, který existuje v nejrůznějších variantách (M, LA, LE, LS, LX). Od roku 1976 dobyl tento letoun v nejrůznějších národních a mezinárodních soutěžích nespočet špičkových míst. Důkazem kvality a spolehlivosti těchto letadel je i skutečnost, že letadla společnosti Moravan létají ve více než 40 zemích světa.
 

typ:
ZLIN 50 LX (Jednosedadlovka)
jednoúčelový vysokovýkonný akrobatický letoun
 

 
     výrobce:
Moravan aeroplanes, Otrokovice, ČR

 
     rok výroby:
1992

 
technický popis:
délka:
6.678 m
výška:
1.985 m
rozpětí:
8.58 m
plocha křídla:
12.5 sqm
motor:
Lycoming AEIO 540 L1B5D
 
výkon:
300 PS
vrtule:
Mühlbauer MTV-9-B-C/C-200-15
celokovová skořepinová konstrukce draku dřevěná vrtule stálých otáček
 
palivo:
Avgas 100 LL

 
    váhy:
prázdná:
600 kg
maximální vzletová
(kategorie A) (N):
840 kg
maximální vzletová
pro akrobacii (A):
760 kg
poměr výkon/váha:
1HP/2kg

 
  výkony:
násobky:
+8G / -6G
max. rychlost:
337 km/h
max. cestovní rychlost:
260 km/h
maximální úhlová
rychlost klopení:
> 360°/sec
max. stoupavost:
14 m/sec.
Délka vzletu přes překážku 15m (od odbrždění do 15m výšky):
300 m
Délka přistání přes 15m překážku (do zastavení):
330 m
Délka dojezdu při přistání (od bodu dotyku do zastavení):
330 m
Délka dojezdu při přistání:
300 m
rychlost dosednutí:
105 km/h
Dolet:
520 km

Celokovový jednoplošný akrobatický speciál z Moravanu Otrokovice.

V r. 1973 bylo rozhodnuto postavit nový akrobatický stroj pro mistrovství světa v letecké akrobacii v roce 1976 v Kijevě. Projekt vypracoval tým vedený ing. Janem Mikulou. Vzhledem k požadavku na výkonný motor, který doma k dispozici nebyl, padla volba na americký motor Avco Lycoming AIO-540 o výkonu 191 kW (260 k). Vrtule byla od firmy Hartzell.
Zajímavostí jsou palivové nádrže. Hlavní nádrž o obsahu 60 litrů, umístěná před pilotem, nese jen nezbytně nutné množství paliva pro soutěže. Pro přelety byly vyvinuty přídavné snímatelné koncové nádrže.
První vzlet s prototypem provedl tehdejší šéfpilot Moravanu Vlastimil Berg 18. července 1975 (v.č. 0001 -tovární značkou OK-070).
Typem Z-50L vznikl první sériově vyráběný speciální akrobatický letoun na světě. Byl stavěn podle amerických stavebních předpisů FAR a dovoloval akrobatické obraty v provozních násobcích od +9g až do -6g. Zlin Z-50L byl v r. 1977 certifikován Státní leteckou inspekcí.


Následující verze:
V r. 1980 byla po certifikována verze Z-50LA s úpravami regulace otáček vrtule.
V roce 1981 byl do letounu Z-50 instalován silnější motor Textron Lycoming AEIO-540 o výkonu 224 kW (300 koní). Takto vznikla verze Zlín Z-50LS, která byla zalétána v červnu 1981. Dosahovala lepších výkonů i ve vertikálních polohách.
V průběhu osmdesátých let byla na verzi LS přestavěna větši
na letadel reprezentace.
Další verzí, která vznikla z původní "padesátky", je Zlín Z-50M s motorem Avia M-137AZ a vrtulí V-503A. jeho výkon byl 132 kW (180 koní), tedy nižší než americké Lycomingy, ale levnější. Bylo to dáno tím, že Z-50M měla nahradit starší Zlín Z-526AFS Akrobat Speciál. Prototyp Z-50M s výrobním číslem 0053 a tovární značkou OK-080 byl zalétán dne 25. dubna 1988. Celkem bylo vyrobeno osm kusů Z-50M.
Jen ve dvou prototypech vznikla verze Z-50LE na které byly zkoušeny úpravy křídla a snížení hmotnosti.
Poslední verze padesátky byla označena jako Z-50LX. Byla v roce 1991 na základě požadavků z Británie. Byla požadována integrace přídavných nádrží do křídel a zástavbu zařízení pro vyvíjení kouřového stopy za letounem. Bylo vyrobeno celkem sedm kusů Z-50LX v letech 1992-95. Na čtyřech Z-50LX létá i známá akrobatická skupina SKY BOX z Chrudimi.

Letoun Z-50 dosáhl řady úspěchů v mezinárodních soutěžích:

  • VIII. mistrovství světa v let. akrobacii (MSLA), Kijev,1976, Ivan Tuček, 3. místo, Z-50L
  • IX. MSLA, Hosín, 1978, I. Tuček, 1. místo, Z-50L

  • X. MSLA, Ohskosh, USA, 1980, M. Strossenreuther (SRN), 4. místo, Z-50L
  • XI. MSLA, Spitzrberg, NSR,1982, M. Strossenreuther (SRN), 3. místo, Z-50L
  • XII. MSLA, Békécsaba,Maďarsko,1984, Petr Jirmus, 1. místo, Z-50LS, M. Strossenreuther (SRN), 2. místo, Z-50L
  • XIII. MSLA, South Cernay, V.B.,1986, Petr Jirmus, 1. místo, Z-50LS
  • Mistrovství Evropy v letecké akrobacii 1975, Esbjerg, Dánsko, M. Strossenreuther (SRN), 1. místo, Z-50L
  • Mistrovství Evropy v letecké akrobacii 1977, Chateauroux, Francie, I. Tuček, 2. místo, Z-50L
  • Mistrovství Evropy v letecké akrobacii 1979, Punitz, Rakousko, M. Strossenreuther (SRN), Saller, P.Jirmus, 2.,3. a 4. místo Z-50L
  • Mistrovství Evropy v letecké akrobacii 1983, Ravena, Itálie, P. Jirmus, 1. místo, Z-50LS
  • Mistrovství Evropy v letecké akrobacii 1985, Č. Budějovice, P. Jirmus, 1. místo, Z-50LS

Letoun Z-50LS se značkou OK-IRG, na kterém dosáhl ing. Jirmus svých úspěchů, byl 17. vyrobeným strojem Z-50.
Na jiném Z-50LS (OK-GRB) vytvořil ing. Radomír Orlitaz košického aeroklubu světový rekord v čase stoupání do výšky 6000m (5.11.1986). Tento rekord vylepšil 15.11.1988 a přidal k němu ještě československý rekord ve výšce horizontálního letu.

Základní rozměry a výkony (Z-50 L)

Rozpětí křídla : 8 580 mm

Délka :

Hmotnost prázdného letounu :

Maximální vzletová hmotnost :

Nejvyšší rychlost v horiz. letu :

Dostup :

Dolet (dolet s přídavnými nádržemi na křídlech) : 180 km (640 km)

7 000 m

290 km/h

720 kg

570 kg

6 510 mm

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.71 (17x)