Den otevřených dveří Čáslav 2011

30. květen 2011 | 11.56 | rubrika: Fotogalerie

Čáslavské letiště otevřelo již po sedmé svoje dveře pro veřejnost

Za poměrně chladného rána v sobotu  28. května 2011, krátce po osmé hodině ranní jsem dorazil na čáslavskou základnu. Tento den se opět po dvou letech otevírají dveře letiště pro veřejnost.

100_1380

Celý den  programem provázeli Alena Zárybnicka a Václav Vašek

Plukovník v záloze Ing. Václav Vašek neboli "Double Wendy"– Vyučil se leteckým mechanikem u ČSA a poté v roce 1975 ukončil magisterské vzdělání v pilotním oboru.
Nějakou dobu působil jako velitel roje, v roce 1977 byl ustanoven na funkci zástupce velitele pluku a v roce 1981 se stal velitelem 11.slp. Nějakou dobu působil na velitelství 3.dPVOS a velel přeškolení na MiG-29 v SSSR. Od roku 1990 působil jako velitel stíhacího letectva ve Staré Boleslavi. Stal se prvním velitelem display teamu čs. letectva. Nejvíce si veřejnost pamatuje jeho brilantní předvádění MiGu 29 v letech 1990 až 1993, kdy s ním vystupoval takřka po celé Evropě. V roce 1994 odešel do zálohy. Během vojenské kariéry létal L-29, L-39, MiG-21, MiG-23, MiG-29, později "čuchnul" k Su-22, Su-25, Hawk-100, F-4, F-16, Mirage-2000, F-18, JAS-39. Dále létal na větroních L-13, vrtulových Zlínech Z-42/43. Aby toho nebylo málo k výčtu "jeho" letounů patří i Beechcraft 1900, Let L-410, Tu-154, Boeing 737 a Airbus A-320 Family. S létáním pokračoval u ČSA jako pilot-kapitán a v současné době působí jako inspektor bezpečnosti letu na ÚCL (Úřad pro civilní letectví) a stále létá u letecké společnosti Travel Service.

Alena Zárybnická -Létání jak sama říká se stalo jejím koníčkem na celý život. Tuto vášeň převzala od svého otce, který létal na větroních a motorových letadlech. V dětství mnoho času trávila se svým otcem na letišti, kde zpočátku pozorovala letový provoz a prozatím snila o tom, že i ona jednou vyletí a dotkne se nebe. Sen se jí poprvé splnil, a nebe se skutečně dotkla v devadesátých letech. Prvním strojem, který byl takový most od snů ke skutečnosti byl L13 Blaník. O několik měsíců později vystoupala paní Zárybnická k výškám, aby splnila svoje první "sólo". Profesně také zůstala "věrná". Vystudovala meteorologii a klimatologii na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzitě Karlově v Praze. V současné době pracuje jako meteoroložka zpravodajství České televize.

V posledních třech letech je pracovně velmi vytížená a její dotek modrého nebe zprostředkovávají "ti nejlepší", které s velkou radostí a obrovským zájmem sleduje a točí o nich reportáže. Alespoň tak zůstává v kontaktu s létáním a se vším co k tomu patří.

......Martin Šonka po startu......

100_1428

..no já se těšil celý týden na  Flying Bulls v kombinaci s Martinem Šonkou.Už jsem chtěl jet do Plasů,kde byli poprvé ale tady je to jisté a hlavně je to blízko.Ale ouha - byl jsem zklamán.Když se dájí dvě jedničky dohromady není to 1 + 1 ale vznikne 11...tedy úplně něco jiného.Martin Šonka je vynikající sólista - The Flying Bulls Aerobatics Team zase vynikající skupina.To co zde píši je jenom můj názor na vystoupení !!Začlo to tím že komentátorka A.Z. řekla zprávu pro zvukaře hudbu (jedná se o hudbu na kterou skupina létá)pustit, až se pohne (tedy odstartuje) Martin Šonka.Martin  efektně odstartoval a skupina Mistrů světa mu dělala roští.A pak to přišlo.Já a mí kamarádi,jsme byli vždy nadšeni,když skupina předvedla to svoje,potom efektní rozchod,Jiří Saller super sólo,potom zpátky do skupiny a efektní průlet pro fotografi a parádní přistání ve skupině.......Teď to bylo ale něco jiného - "každý chvilku tahal pilku " před diváky.Chvilku skupina - chvilku M.Šonka a potom nikdo..... a já se domnívám že nikdo s diváků z toho  nic moc neměl.Já bych se přikláněl k tomu ,že ten kdo za tím stojí, by měl udělat bloky dva a to skupina samostatně a M.Šonka samostatně.

...Mistři světa skupina The Flying Bulls Aerobatics Team ve složení R.Máchová,J.Saller,M.Krejčí a J.Vepřek krátce po startu v Čáslavi...

100_1437

...celkově se nám den vydařil,program super,stánky bez chyby a na závěr jsme dali skupinu MIG 21 a "mistra" Macháčka......

100_1441

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.5 (2x)

Plasy 2011

10. květen 2011 | 15.37 | rubrika: Aktuality

Foto z leteckého dne v Plasích jsem objevil na www stránkách Martina Šonky ( http://www.martin-sonka.cz/?p=722 ) ,kde létal se skupinou Flying Bulls.....

http://www.flickr.com/photos/martinsonka/sets/72157626631329410/show/

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 0.00 (0x)

Krásné ztráty

29. duben 2011 | 14.50 | rubrika: Aktuality

Herec, závodník a pilot Luděk Munzar a akrobatická pilotka Radka Máchová v baru u Michala Prokopa

211562250500012_cast_03[1]

Luděk Munzar reprezentuje svět, který nejspíš pomalu odchází. Svět básníků, kteří byli mluvčími své generace, svět rozhlasových her, které všichni poslouchali, svět slavných herců z Národního divadla reprezentujících noblesu, okázalou úctu ke své vlastní profesi, ale i velké umění. Zajímavým kontrastem k tomuto nostalgickému obrazu je jeho záliba v adrenalinových sportech, jako jsou automobilové závody a sportovní létání.
211562250500012_cast_02[1]

211562250500012_cast_01[1]
Sportovní létání se stalo celoživotní vášní a osudem i Radky Máchové - jedinou ženou, jež vede akrobatickou letku dokonce považovanou za nejlepší na světě. Po narození druhého syna na dvacet let přestala létat, ale před deseti lety dostala nabídku vrátit se do kokpitu, tentokrát nikoli jako sólová akrobatka, ale právě jako vedoucí letky. Má za sebou řadu sportovních triumfů, se svými kolegy vystupuje na leteckých přehlídkách po celém světě a přes extrémní riziko své vášně doposud neměla žádnou havárii.

211562250500012_right[1]

Videozáznam - http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096002521-krasny-ztraty/211562250500012/video/

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.33 (3x)

Článek J.Bendy z deníku AHA ze dne 20.3.2011

21. březen 2011 | 10.41 | rubrika: Co zde říkají hosté?

Pilotka Radka Máchová: Šéfuje letce mistrů světa!

837629_radka-machova[1]

837627_[1]

Je jí dvaašedesát a na svůj věk rozhodně nevypadá. Zatímco většina jejích vrstevnic si užívá důchodu, Radka Máchová si létá v oblacích, často i hlavou dolů.

Jako ženapilotka je totiž vedoucí nejlepší akrobatické letky na světě a ve vzduchu velí hned třem mužům. Nedávno se její čtyřčlenná skupina vrátila z exhibičního vystoupení v Indii, kde sklidila velký úspěch.

Šéfka letky Nedělnímu Aha! prozradila, jak se dostala k létání, kdy jí bylo ve vzduchu opravdu úzko a proč riskovala sestřelení.

837631_[1]

Skupina létá na letadle Zlín 50 LX, což je pro skupinovou akrobacii to nejlepší letadlo. Skládá se z českého letadla, německé vrtule a amerického motoru. Cestovní rychlost je zhruba 220 km/hod.

Nejdříve stavěla letadélka

Jako malá holka se věnovala modelařině a letadélka se jí postupně stala osudem. Aby mohla jednou létat na těch opravdových strojích, přihlásila se na vysokou školu dopravní v Žilině.

"Udělala jsem to proto, že součástí výuky byl pilotní průkaz. Jinak bych zvolila architekturu, kam jsem chtěla ještě ve druhém ročníku přestoupit. Udělala jsem ale dobře, že jsem si to rozmyslela, jinak bych se k piloťáku dostávala dost obtížně. Jako holka bych totiž za totality mohla létat tak maximálně jako plachtařka, s motorařinou by to bylo obtížnější. V Aeroklubu následoval kurz leteckých akrobatů a pak už to šlo jedno za druhým," vrací se ke svým prvním krokům na cestě k létání současná úspěšná pilotka.

První let nad hřbitovem

Když poprvé letěla sama, bylo jí devatenáct let. Strach prý neměla a bylo to krásné. Během letu se ale odehrála taková malá kuriozitka.

"Když elév leteckého výcviku poprvé nastoupí do letedla, probíhá takzvaný seznamovací let, který vede instruktor. Protože byl instruktor také mladý a chtěl se přede mnou ukázat, předváděl manévr, při kterém letadlo stoupá kolmo vzhůru a pak se otáčí kolem jednoho křídla, kolem vlastní osy. A tou samou trajektorií se zase vrací dolů. Letěli jsme ve školním letadle se slabým motorem, a tak se stalo, že při té otočce doleva se motor zastavoval a vrtule chvílemi doslova stála a ani se nehnula. Dívala jsem se dolů, jak se pod námi přibližuje takový malý čtvereček, což jak se později ukázalo, byl hřbitov. Přišlo mi to docela legrační," směje se manželka a matka dvou synů Radka Máchová, která prý ve vzduchu nezná slovo strach.

"Na strach není při letu čas. Musíte jen chladně uvažovat, celá mozková kapacita je soustředěná na provedení letu. Pokud je nervozita, je to špatně. Špatné je, i když nemáte respekt z provedení prvku," říká šéfka letky, která je několikanásobným mistrem světa ve skupinovém létání..

837630_[1]

Nebezpečné práškování

Jak sama přiznává, hodně jejích kamarádů se při letu zabilo. "Svého času jich bylo dost ze Slovairu, kolem osmi až deseti ročně. Většinou z přetížení ze spousty letů, například při práškování polí. Když má někdo kolem sedmdesáti startů denně, přijde jistá otupělost, a i když ví, že tam ty dráty jsou, při jednom z letů na ně zapomene. Při soutěžní akrobacii nevím o nikom, kdo by takto skončil. Pokud se nejednalo o nějakou technickou závadu," říká Radka Máchová.

837628_[1]

Volila sestřelení

Sama měla jednou také namále a musela se rozhodnout pro menší zlo. Zda skončit sestřelením, nebo jako potrava žraloků. Pokud má totiž skupina leteckou exhibici někde daleko od domova, může zvolit přepravu buď po vlastní ose, nebo například lodní dopravou.

Letadlo je prý lepší rozebrat a poslat kontejnerem. Palivo vydrží zhruba na tři hodiny letu, předem se musí objednat mezipřistání a načerpání paliva. Rozebraná letadla se vejdou po dvou do jednoho námořního kontejneru a pošlou se po moři. Teď například skupina čeká, až se jim zhruba za měsíc vrátí z Indie.

"Při naší první misi do Arábie, kterou jsme nazvali velkolet, jsme letěli z Jaroměře přes Pardubice, Bělehrad, Kos, Papos do Akaby v Jordánsku. Úsek Papos na Kypru a Akaba byl na hranici doletu. Trasu jsem měla dopředu spočítanou, ale služba řízení nás hnala na další maják až někam na hranice Egypta. Bylo mi jasné, že tam kvůli nedostatku paliva nedoletím. Měla jsem na vybranou mezi sestřelením, nebo sežráním žraloky. Rozhodla jsem se pro tu první variantu, než pro let nad mořem a žraloky. Otočila jsem to tedy dřív a v Akabě jsme nakonec sedli bez problémů," vzpomíná na riskantní manévr Radka Máchová.



 

Autor: Jaroslav Benda

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 0.00 (0x)

Nové video z létání v Sharmu na podzim 2010

18. březen 2011 | 08.50 | rubrika: Video-zóna

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1 (2x)

Indie 2011

17. březen 2011 | 14.37 | rubrika: Fotogalerie

Když v Indii obdivovali skupinu Fliyng Bulls,tak zároveň byli diváci zvědavi,jak to lítání dělají.No a tak jeden reportér vyzpovídal pravé křídlo skupiny Míru Krejčiho a ten jim to jednoduše vysvětlil.......

vtip Míra v Indii

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.5 (2x)

Rozhovor L.Výborné s Radkou Máchovou

21. únor 2011 | 11.27 | rubrika: Aktuality

V pondělí 21.února byla hostem  Radiožurnálu a Lucie Výborné Radka Máchová.Lucii Výbornou během rozhovoru, zajímalo i mnoho dalšího. Jak se cítí žena, která během pilotování velí třem pilotům-mužům? Která akrobatická figura podle ní patří k těm nejtěžším? Jak finančně náročné je akrobatické létání? A proč při některých tragických nehodách piloti raději volili smrt než možnost vyskočení z letadla?.

2264197--Obrazek--1-600x0p0

http://www.rozhlas.cz/default/default/rnp-player-2.php?id=2264252&drm

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.67 (3x)

Foto a reportáž z Indie od pana Miloše Jenčíka

21. únor 2011 | 08.31 | rubrika: Co zde říkají hosté?
žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 0.00 (0x)

Turné Indie 2011

17. únor 2011 | 10.15 | rubrika: Aktuality

Skupina The Flying Bulls Aerobatics Team odletěla (linkou) 1.února 2011 do Indie na leteckou výstavu AIR INDIA,kam  jela předvést své umění.Akrobatické speciály skupiny Zlín ZX 50 " cestovaly po moři v kontejnerech, přímo z podzimní akce v Egyptě.O tom jak si vedla a jak byla středem pozornosti svědčí následující snímky.....

Skupina při montáži "padesátek"zleva Jiří Vepřek,Radka Máchová,Jiří Saller, ten který se schovává za vrtulí je  Miloš Jenčík, byl se skupinou coby fotograf, pracant a bezva kamarád,Miloš Špreňar,Martin Nepovím a Miroslav Krejčí....

1

...padesátky jsou vytaženy z kontejneru a jsou připraveny ke kompletaci....

2

....piloti skupiny v tomto případě mechanici v plné práci při kompletacích letadel.....

3

...skupina byla stále středem pozornosti....

4

......redbuláci v plné polní......

5

...Míra Krejčí připraven k záletu éra po montáži......

6

...a takhle to vidí Míra Krejčí ........

7

...a takhle Jiří Saller.....

8

9

...."zpětné zrcátko "Radky Máchové - Jiří Vepřek uprostřed,vlevo(z pohledu kamery)Míra Krejčí a vpravo Jiří Saller a pod nima nádherný stín,kde jsou vidět minimální rozestupy.....

10

...tenhle pohled mně "dostal" rozchod skupiny....

11

12

...Radka na zádech.....

13

14

15

16

18

19

21

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 3 (2x)

Móóc hezké video....

17. únor 2011 | 09.30 | rubrika: Video-zóna

     .....no není to krása?Koukat na skupinu v zahraničí a říkat si " dyk jsou přeci z Jaroměře !"

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.5 (2x)