- pokračování -

17. březen 2009 | 16.25 | rubrika: Velkolet Arábie 2006

A letíme..

18.2.2006               Ráno bylo krásné zimní počasí s jasnou oblohou a sluníčkem, výhled po trase byl příznivý a nás čekal let z Pardubic až do Thessaloniki, kde jsme se měli setkat s druhou částí výpravy letící v Cessně  OK RAY.  Ta letěla na svůj letový plán, aby mohla letět ve vyšších letových hladinách, kde má toto letadlo i nižší spotřebu. Počasí nám kupodivu přálo a tak z obávaného z přeletu Makedonie  (velmi nepřehledný a vysoký hornatý terén, žádné plochy pro nouzové přistání, žádné VFR mapy a taky blízkost neletové zony NATO)  se stal jeden překrásný letový zážitek, na který se jen tak nezapomíná . Letěli jsme stále na jih a tak i teplota v kabině byla přijatelná, skleníkový efekt kopule kabiny byl znát, paty mě zábly akorát až po Budapest..

Thessaloniki - Kos , tohle je

Thessaloniki - Kos , tohle je ještě řecká pevnina

Při příletu do Thessaloniki se mi vyplatila pečlivá příprava, kdy po marných pokusech najít někde na internetu VFR příletové trasy a body jsem je nakonec dostala faxem  od místního handlingového agenta. Přílet je poněkud komplikovaný díky obletu města.  

Sally nakde u řecjkých ostrovů 

Sally někde u řeckých ostrovů

Řecko nás přivítalo příjemným jarním počasím – teplota + 170C . Třikrát M z Cessny ( Martin, Miloš a Mirda ) nás už čekali a tak vybalení nejnutnějších osobních věcí pro přespání a  ukotvení letadel bylo celkem bez problémů a jakéhokoliv zdržení. Hurá do blízkého hotelu, připravit plán na zítra a po dobré večeři rychle na kutě, protože zítra musíme dorazit až na Kypr.

Sally, Mirda Jager a Martin Ne

Sally, Mirda Jager a Martin Nepovím - před odletem v Thessaloniki

DSCN1496

Porada před odletem - zleva Míra Krejčí,Radka Máchová.Mirda Jager a Jiří Saller

Ráno počasí opět nezklamalo, je hezky a  nás čeká první let přes moře.. . Jdu podat plán na TWR a řídící se směje – včera jsme sedali jako obvykle ve skupině a on přehlédl v plánu, že neletí jedno letadlo, ale tři.- A tak když kontroloval naše přiblížení na dráhu tak najednou místo jednoho bodu viděl tři – říkal si, že bude muset asi méně pít....

Míra Krejčí s vestičkou

Míra Krejčí nad mořem se slušivou vestičkou ( nafukovací )

Nad ostrovem Rhodos, jsou tu l

Nad ostrovem Rhodos, jsou  letiště dvě

Letíme ještě na dva plány, jeden pro skupinu padesátek a druhý ve vyšší hladině pro Cessnu. První úsek je z Thessaloniki na ostrov Kos a musíme letět pouze po letových cestách.  I tak mám pouze IFR mapy z Jeppesen a věrné Garmin GPS. Pro navigaci je to dostačujícím, ale nelze odpovědět na dotěrný dotaz řídící, zda poletím přes ten a ten ostrov. Jméno už si nepamatuji... Já odpovídám že letím po letové cestě R19. To ji ale nestačí a stále se ptá na jakýsi ostrov. V mapě IFR jsou ale jen téměř neznatelné obrysy ostrovů  bez názvů a na listování v GPS, změny měřítka a hledání ostrova nemám ani čas a ani chuť. Odpovídám tedy diplomaticky, že pokud onen ostrov leží na trase R19, tak přes něj poletím. To dámu na druhém konci radiového spojení uklidní, ale zase hlásí konfliktní provoz ve stejné hladině s námi a ve stejném směru. Dochází mi, že se jedná o naší doprovodnou Cessnu. Pro další úsek poletíme raději na jeden plánek jako skupina s vedoucím v Cessně.

Let nad mořem přináší určitá úskalí – pokud jsou vidět alespoň nějaké ostrovy, tak to ještě jde. Pokud ale není vidět nic než voda a voda je to o poznání horší. Špatně se odhaduje výška letu, horizont je nevýrazný a splývá s vodní hladinou. Zejména ve vyšších hladinách je to nepříjemné. Padesátka je nestabilní letadlo a při troše nepozornosti pořád někam padá a táhne  a  let v náklonu na hospodaření s palivem nepřidá....

Jak je známo mají naše Z50 LX celkem tři nádrže – v křídlech integrální po 40 l na každé straně a hlavní nádrž se 60 litry paliva. Při úsporném režimu to dá na teoretický dolet 770 km při cestovní rychlosti 220km/h ( vytrvalost 3,5 hod.) V praxi ale musíme počítat s neideálními podmínkami a tak úseky při přeletu plánuji na max. 3 hodiny letu. Každé letadlo je jiné a má jinou spotřebu a každý má svůj zaručeně nejlepší způsob úpravy režimu tak , aby mu to co nejméně "žralo". Co platí pro jedno letadlo , neplatí pro druhé a každý si to musí vyzkoušet a najít nejlepší režim sám.

Odstartovali jsme brzo ráno a teď letíme nad mořem na ostrov Kos. Cesta je celkem příjemná a na levé straně lze tušit tureckou pevninu. Tak kdyby něco, tak zamířit na sever.  Cessna je rychlejší a má před námi určitý náskok. Sedáme na ostrově Kos, doplníme palivo a další úsek na Kypr na letiště Phapos poletíme na jeden plánek . Pro mne je to určitá úleva, můžu se kochat  pohledem na moře a ostrov Rhodos, který přelétáváme. Počasí se ale poněkud pohoršilo a vítr začíná foukat nepříjemně ze předu.

Nad Egejským mořem - lodička d

Nad Egejským mořem - lodička dole je milá pozornost

Nad Egejským mořem - Míra Krej

Nad Egejským mořem - Míra Krejčí a vzadu Radka

Čeká nás dlouhý přelet nad otevřeným mořem a vlny začínají mít nepříjemné bílé čepice. Ještě že do Phapos (LCPH) je to jen plánovaných 2:40 hod a tak máme dost paliva. Při letu nad mořem, kde není kam bezpečně sednout to ale klidu nepřidá.... V dále se už ukazuje Kypr a  letiště Phapos leží na jeho jižní straně. V závětří ostrova fouká znatelně méně a život je hnedle veselejší. Turistická sezona ještě nezačala a letiště je celkem bez provozu. Přistáváme, ujímá se nás handlingový agent a protože je vše domluveno předem jedeme celkem bez zdržení na hotel - šestidveřový taxi Mercedes !!!!  Ten mají snad jenom v tomto městečku.

Ráno nás čeká sice jen jeden úsek ale o to horší. Musíme přeletět přes středozemní moře a Egypt až do Jordánské Aqaby a to je skutečně na hranici našeho doletu...

Phapos - příprava k odletu do

Phapos - příprava k odletu do Jordánské Agaby

10

Phapos - tuhle konstrukci známe z Jaroměře , létal na ni Vašek Buben. Toto letadlo jevilo značné známky opotřebení ale asi už dlouho ve vzduchu nebylo. O dva roky později jsme jej tady opět našli i se stejným kamenem.....

Pokračování  je přípravě

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 2.2 (5x)

Tak tohle stojí za pokoukání.........

9. březen 2009 | 20.05 | rubrika: Současný team

Demo  snímek skupiny The Flying Bulls Aerobatics Team

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 3 (2x)

Foto z archívu

6. březen 2009 | 21.51 | rubrika: Fotogalerie

Ukázka focení na propagaci skupiny The Flying Bulls Aerobatics Team

1

1

1

1

1

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.67 (3x)

foto: ing.Miroslav Krejčí

23. únor 2009 | 10.37 | rubrika: Čína 1999

Při čínském turné skupiny The Flying Bulls Aerobatics Team v roce 1999 byl i dívácky atraktivní průlet Těmenskou jeskyní.Pro piloty výzva,pro diváky pokoukání.Touto jeskyní se "protáhla"skupina Flying Bulls v sestavě "štafle"(čtyři éra kolmo nad sebou)Jaké to je se můžete podívat z pozice pilota Zlínu Z50LX pana ing.Miroslava Krejčího,co by pilota pravého křídla skupinyJenom pro upřesnění - fotky jsou z prvního cvičného sólo průletu, ve formaci by to fotit nešlo.................

j01

...jeskyně je ještě dost daleko.......

j02

...profil jeskyně je z dálky dost úzký...

j03

...a je přede mnou a hurá do ni......

j04

.. a teď jen držet směr......

j05

.... mám zvláštní pocit ...

j06

... a takhle to viděli činští novináři - skupina The Flying Bulls ve "štaflích"  prolétává jeskyní a je zdůrazněna kouřovým efektem........

jeskyn2

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.5 (4x)

Roudnice nad Labem

22. únor 2009 | 09.03 | rubrika: Video-zóna

Akrobatická skupina The Flying Bulls pří excelentní exhibici v Roudnici nad Labem.Počasí mizerné,vítr že by lítaly vrata od stodoly a podívejte jak to umíííí.........

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 2.45 (11x)

...docela dobrý........

12. únor 2009 | 06.42 | rubrika: Video-zóna

.......docela dobrý.......

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 0.00 (0x)

Defendory Athens 2008

2. únor 2009 | 11.38 | rubrika: Atheny 2008

Display82

Něco pro "fajnšmekry"akrobatického létání - Sally mezi lidem a vodou..........

FLYING_BULLS_06

Něco pro "fajnšmekry"akrobatického létání - Sally mezi lidem a vodou..........

FLYING_BULLS_04

Defendory Athens 2008
Předposlední akcí letošní sezóny bylo vystoupení v centru Athén druhý víkend v září.
Naše vystoupení bylo součástí výstavy Defendory 2008 a odehrávalo se přímo nad athénskými plážemi, obléhanými tisíci diváky. Výhled z kaváren (soudě dle vlastní zkušenosti) byl asi tím nejpříjemnějším místem pro sledování programu. Z programu nejvíce všechny zaujaly nožové průlety Jirky Sallera těsně nad hadinou. Diváci byli nadšeni, vojenský řídicí už méně. Všechno jsme si pak vysvětlili a přídavkem ještě převzali pamětní plaketu a poděkování z rukou starosty Athén. Večeře pod Akropolis byla víc než jen příjemnou tečkou za naší posledním letošním vystoupením v Evropě.

Během celé akce v Athénách se intenzívně projednávala naše účast na akci v Káhiře a Sharm el Sheikhu. (Původně jsme se rozhodovali mezi pozváním na Airshow China, pozváním na Sacheon Airshow do Jižní Koreje a Africkým Egyptem). Nebylo jasné, jestli letadla přeletět na naši základnu v Jaroměři, rozebrat a poslat lodí, nebo zopakovat přelet Středozemního moře po vlastní ose, jako v roce 2006. Nakonec vyhrála varianta přelet. Letadla se zaparkovala nedaleko Athén a za 2 týdny jsme pokračovali přes Heraklion do Alexandrie. V Alexandrii nás zastihla nemilá zpráva, že vystoupení plánované nad Nilem v samém centru Káhiry bylo zrušeno. Důvodem byl nesouhlas kteréhosi z ministerstev. Škoda, místo bylo naprosto úžasné, v plánu byly fotolety mezi pyramidami,... Snad příště.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.33 (3x)

Egypt 2008

20. leden 2009 | 10.38 | rubrika: Egypt-2008

1

Z Alexandrie jsme pokračovali tedy přímo na letiště Sharm el Sheikh, velmi známé mnohým turistům. Naše vystoupení bylo hlavní součástí programu aerosalónu a airshow AVEX 2008 (mimo Flying Bulls ještě vystupovala - mimochodem velmi dobře - místní vojenská akrobatická skupina Silver Stars). V rámci povinných treningových letů jsme létali náš program každý den před začátkem výstavy nad holiday resorty, kterých je všude kolem letiště víc než dost. Naše vystoupení zahájilo výstavu speciálním programem pro prezidenta Muhamada Husní Mubaraka (mimo jiné sám je bývalý pilot). Denně jsme pak startovali 2x, někdy byl trochu problém koordinovat vystoupení s přílety charterů, na řídicí věži však vše zvládali s klidem. Poslední 2 dny byla výstava otevřená i pro veřejnost. O tom, že svět je malý o náhodu tu není nouze nás přesvědčil šéf letiště z ukrajinské Dolinky u Kyjeva, (odkud jsme vloni startovali na akci Kyjev), který byl v Egyptě na dovolené a rád vyměnil návštěvu letiště za den polehávání po plážích. Ještě že slunce v Sharm el Sheiku vychází tak brzo, stíhali jsme tak aspoň ranní půlhodinku potápění nad korálovými útesy při východu slunce.

Pak už jen přelet známou trasou přes Kypr do Jaroměře.
 

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1.71 (7x)

foto :R.Máchová

12. leden 2009 | 18.26 | rubrika: Fotogalerie

DSCN0973w

Skupina kdesi nad Makedonii.Zlín OK-XRC je Jiří Saller-levé křídlo ve skupině.....

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 2.67 (9x)

Konec roku....

12. leden 2009 | 16.42 | rubrika: Aktuality

H

Závěr sezóny 2008 se odehrál ve znamení tradičního předvánočního setkání, konaného tentokrát ve Dvoře Králové. Po klasicky nudném zhodnocení průběhu sezóny a promítání fotek došlo ke zlatému hřebu večera – konzumaci pečené husy. Soutěž o největšího jedlíka vyhrála Radka Máchová, těsně sledovaná Jirkou Vepřekem a bývalým vedoucím, Jiřím Tlustým, kteří si tak vyladili svoji gastronomickou formu na Vánoční svátky.

Těsně před Silvestrem jsme taky navštívlili na Slovensku Daniela Polonce (bývalé číslo 4 ve skupině), který se zotavuje po vážné autonehodě, kdy se snažil udělat několik kopaných výkrutů, zapomněl však, že nesedí v Z 50, ale v Oplu Corsa své ženy.

Vzhledem k tomu, že i v Jaroměři konečně napadnul sníh, čeká nás zimní spánek a příprava techniky na první tréningy v březnu 2009, při kterých plánujeme soustředění a zkušební lety s novými náhradníky.

Martin Nepovím

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1 (1x)